Je bedrijf op Facebook: een kleine moeite met een groot bereik

Op 8 augustus was onze collega Kuno 25 jaar in dienst bij Hulkenberg en dat is natuurlijk een hele prestatie. Deze prestatie verdient dan ook de nodige aandacht. Zoals gebruikelijk met dergelijke hoogtepunten maken we dat onder andere wereldkundig op Facebook. Niet zozeer om onze omzet te verhogen, maar omdat we ook de mens achter ons bedrijf willen laten zien. Een stukje verpersoonlijking van ons bedrijf.

Het Facebook bericht over het 25-jarig jubileum van Kuno

Het Facebook bericht over het 25-jarig jubileum van Kuno

Het bericht werd rond drie uur op de bewuste donderdagmiddag geplaatst en vergezeld met een leuke foto van Kuno: een combinatie van een plaatje van toen (Kuno met matje!) met eentje van nu. Tot zover nog niks aan de hand, we plaatsen ten slotte regelmatig berichten op Facebook, met een bereik variërend van 20 tot 500 personen.

Het leuke van Facebook (wanneer je meer dan 30 vind ik leuks hebt) is dat je in het administratiepanel de paginastatistieken kunt zien. Direct na de plaatsing vonden al een paar mensen het bericht leuk. Er werden een paar reacties geplaatst en één collega deelde het bericht.

Vanaf dat moment begon het opeens interessant te worden. Je zag het aantal mensen dat het bericht had gezien met de minuut toenemen. Binnen twee uur hadden al 381 mensen het bericht gezien. Ter vergelijking: de vacature die een maand eerder was geplaatst, is in totaal door 289 mensen gezien en een bericht waarin een nieuwe medewerker werd voorgesteld had een bereik van 503 mensen, ons record tot nu toe (en overigens 100% organisch).

De teller bleef maar doorgaan, ‘s avonds rond acht uur hadden we al ruim 800 views en de dag erna werden de 1200 views bereikt, ongelofelijk! Maar wat is er nu eigenlijk zo bijzonder aan deze aantallen? Ten eerste is Hulkenberg geen wereld bekend bedrijf met duizenden volgers, we hebben er op Facebook slechts 36. Ten tweede is het aantal views een veelvoud van wat er normaal gesproken bereikt wordt met onze Facebookberichten.

Laten we alles nog even op een rijtje zetten. Het gaat hier om een bericht over een medewerker die 25 jaar in dienst is, er wordt daarin met geen woord gerept over onze kunststof pallets, palletboxen of vaatwaskorven. Hulkenberg wordt daarmee getransformeerd van een zakelijk bedrijf naar een bedrijf met een gezicht. De bijgevoegde foto geeft een inkijkje in onze wereld en toont niet alleen de medewerker van nu, maar ook die van toen. Deze medewerker is dit jaar bovendien Prins Carnaval in een kleine gemeenschap (ca. 1200 inwoners), waar iedereen hem dus kent.

Leuk om te zien: een foto van toen en een foto van nu

Leuk om te zien: een foto van toen en een foto van nu

Wat kun je hier nu van leren? Plaats op Facebook een bericht met een persoonlijk karakter, dat eens een keer niet over je corebusiness gaat, maar over je eigen mensen. Maak zo mogelijk gebruik van een regionale bekendheid en plaats een pakkende foto die bij je doelgroep enige vorm van herkenning oproept. Je zult zien, het bereik van je bericht wordt verveelvoudigd!

Ons resultaat na 24 uur is als volgt: 1 bericht op Facebook is 1 x gedeeld, 1293 x gezien, 61 x geliked en er zijn 23 reacties geplaatst. En niet te vergeten, er zijn vier nieuwe likes bijgekomen voor onze bedrijfspagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s