Hoe een ogenschijnlijk eenvoudige kunststof box, kan bijdragen aan Europese marktdominantie…

Familiebedrijf Polskamp Meat Industrie groeide in dertig jaar tijd uit tot Europawijd marktleider in de verwerking van residu pluimveevlees. Mede-eigenaar Steven van de Craats vertelt hoe innovatiedrang, ondernemerschap en een ogenschijnlijk eenvoudige kunststof box hieraan hebben bijgedragen.

80% ruimtebesparing door stapel-nestbaarheid

80% ruimtebesparing door stapel-nestbaarheid

Oprichter Henk van de Craats ontdekte in 1974 een manier om efficiënt residu pluimveevlees van slachterijen te verwerken tot meat. Hij werd de eerste verwerker die dit vlees van uitbeenrestanten omzette in hoogwaardige grondstoffen voor de food-industrie. De ultramoderne fabrieken in Harskamp en Ermelo produceren nu wekelijks 3000 ton meat voor de snackindustrie en de petfood industrie.

Halverwege de jaren negentig expandeerde het familiebedrijf fors en begon als eerste ook pluimveevlees in het buitenland in te kopen. Voor het transport werd in samenwerking met Hulkenberg unieke ruimtebesparende en hygiënische transportboxen ontwikkeld. Deze Economic Transport Boxen (ET-Boxen) zijn gevuld goed te stapelen en leeg efficiënt in elkaar te zetten, waardoor er een ruimtebesparing tot 80% wordt behaald. Van de Craats: “Een groot deel van onze grondstoffen komt uit Engeland. Wanneer er één volumeauto met lege ET-boxen naar Engeland rijdt, kunnen er met hetzelfde aantal boxen vier gekoelde vrachtwagens worden beladen. De constructie van de ET-box zorgt ervoor dat de inhoud van de boxen snel en tot in de kern wordt gekoeld. Een aanzienlijke energiebesparing, waarbij bovenal de kwaliteit van het vlees gegarandeerd behouden blijft.”

De inhoud van de ET-Boxen wordt in de koelcel snel en tot de kern gekoeld

De inhoud van de ET-Boxen wordt in de koelcel snel en tot de kern gekoeld

Polskamp Meat Industrie heeft zo’n 45.000 ET-boxen in gebruik. Afgelopen mei leverde Hulkenberg 3000 nieuwe ET-boxen in Harskamp en Ermelo. Na 16 jaar intensief gebruik waren slechts 6% van de boxen aan vervanging toe. Van de Craats: ‘Als je het de eerste keer goed doet, kost je dat uiteindelijk minder.’ En de 3000 nieuwe ET-boxen? “Ik zie ze niet meer terug” zegt Steven lachend, “met 90 import vrachtwagenritten per week heb ik soms het gevoel dat al onze boxen onderweg zijn, en zo zie ik het natuurlijk graag.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s